Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Rondje Markermeer met de marathonploeg en de C-selectie op zaterdag 2 september
In voorgaande jaren werd het rondje Markermeer in juni gereden. Eerst nog door alleen de AB-selectie, maar vorig jaar sloot ook de marathonploeg aan bij deze trainingsdag.
In het kader van gezamenlijke trainingsdagen werd er vanuit het bestuur geopperd om dit jaar ook de C-selectie toe te voegen aan deze activiteit. Juni zou iets te vroeg in het seizoen zijn voor de nieuwkomers bij de C-groep, dus werd er gekeken naar een moment later in het seizoen en na een inventarisatierondje kwamen we uit op zaterdag 2 september.
De weergoden waren ons goedgezind, want het was een stralende dag, niet te warm en niet al te veel wind (alhoewel sommige rijders op de dijk daar een andere mening over hadden). De AB-selectie moest verstek laten gaan, want daar waar eerst geen zomerijs zou zijn in Thialf, bleek dat er nu toch wel te zijn en gingen zij voor een training naar Heerenveen.
Voor de marathonploeg begon de dag al lekker vroeg, namelijk om 8:45 uur verzamelen bij Carpoolplaats Muiderberg, om vervolgens een kwartier later van start te kunnen gaan. Met een groep van 20 rijders (inclusief 4 gastrijders, 3 rijders van de C-selectie en 2 begeleiders/trainers) en een volgauto, gingen ze op pad om 155 kilometer te gaan toeren. Het ging lekker vlot en iedereen had goede zin. Er werd onderling gewisseld van fietsmaatje, zodat de rijders gedurende de rit met verschillende rijders een praatje maakten. De begeleiders letten op dat er door iedereen goed (en tijdig) gegeten en gedronken werd. Na ongeveer 40 kilometer was in Edam de eerste stop. Na een korte break gingen de rijders weer van start om richting de 2e stop te rijden, 60 kilometer verderop, in Lelystad. Enkele kilometers later krijgt de groep te maken met een flinke valpartij… veel materiële schade, maar ook persoonlijk letsel bij diverse rijders. Dit is voor iedereen even flink schrikken! Er wordt meteen gehandeld: wat zijn de verwondingen, is iedereen aanspreekbaar, aan ander verkeer op de weg wordt geseind de snelheid te matigen, de volgauto wordt opgepiept en ook een ambulance wordt opgeroepen. Sophie wordt meegenomen door de ambulance. Drie andere rijders zijn ook niet meer in staat om verder te rijden en worden opgehaald door de ouders of rijden mee in de volgauto. Bij onderzoek in het ziekenhuis bleek later dat Sophie een gebroken sleutelbeen heeft opgelopen bij de valpartij.
Na de valpartij werd er geïnventariseerd wie er nog verder kon en of de fiets nog intact was. Er werd onderling gewisseld met materiaal (enkele wielen werden omgezet) en met een afgeslankte groep ging de tocht verder. Dit alles gebeurde nog voordat de C-selectie van start ging.
De rijders van de C-selectie mochten uitslapen en zij verzamelden om 11:15 uur en klikten uiteindelijk om 11:30 uur in de pedalen voor een tocht van zo’n 84 kilometer. Dit was een groep van 10 rijders (inclusief 3 begeleiders/trainers). Bij deze groep zaten diverse rijders die nog niet eerder zo ver gefietst hebben, dus je zag best gespannen gezichtjes. Maar het enthousiasme had de boventoon en daarmee gingen ze de uitdaging aan. De vader van Meggie had een live-activiteit aangemaakt, zodat de andere ouders van de groep de rijders konden volgen (hoe leuk is dat!). Niet alleen handig voor de ouders, maar ook voor de volgauto, want die wist daardoor hoe laat ze bij de stop in Lelystad zouden aankomen.
Ook hier werd gewisseld met rij-maatjes, zodat ook zij uiteindelijk met iedereen wel een stuk samen hebben gereden.
Bij de stop in Lelystad kwam de marathonploeg als eerste aan en niet veel later arriveerde ook de C-selectie. Iedereen werd voorzien van bananen en krentenbollen en uiteraard werden de bidons weer gevuld voor het laatste stuk.
Het stuk tot een de stop hadden de rijders (voor het grootste deel) de wind voor, maar na de stop zouden ze met de wind mee rijden, wat een mooi vooruitzicht is als je al de nodige kilometers gemaakt hebt.
Na een uitgebreide foto- en filmsessie tijdens de stop ging vervolgens de marathonploeg als eerste weer van start en waren daarna de rijders van de C-selectie ook weer vol energie om weer richting Muiderberg te rijden. Uiteindelijk is om 16:30 uur iedereen weer gefinisht.
Het was, ondanks de valpartij bij de marathonploeg, een hele mooie trainingsdag. Ook mooi om te zien hoe iedereen bezorgd is om elkaar en daardoor ook zorgt voor elkaar. Niet alleen bij een valpartij, maar ook tijdens het fietsen. Als iemand er even doorheen zit, is daar weer een andere rijder die een praatje met je maakt en je bent zo weer een paar kilometer verder. #Teambuilding!
Copyright © Schaatsacademie Utrecht | Website: Pencilblocks | Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud